Data - Google Analytics
Der er 2 typer af data som er vigtige at benytte sig af til at forbedre ens virksomhed, hjemmeside og markedsføring.
- Kvalitativ data (verbal eller skriftlig feedback fra ens kunder)
- Kvantitativ data (information i form af tal, i forskellige former)
Som mindre virksomhed med fysisk kontakt til ens kunder, indsamler man typisk kvalitativ data ved at tale med sine kunder.
Men for at indsamle kvantitativ data (vedrørende brugen af ens hjemmeside og online markedsføring) skal man integrere Google Analytics til sin hjemmeside. Det er gratis at bruge, men skal sættes op af en professionel.
Det tager ikke lang tid at sætte op, men det man skal være opmærksom på er at man skal spørge sig selv, hvilken information er det man vil have ud af det? I den forbindelse er der mange værdifulde muligheder man kan drage nytte af, såsom:
- Hvor på internettet kommer ens besøgende fra? Af de besøgende, hvilke af dem bliver til kunder?
- Hvilke kendetegn har de betalende kunder? Er der nogen bestemte træk i geografi og/eller demografi?
- Hvilke øvrige interesser har kunderne, er der noget man kan målrette til at finde flere som dem?
- Hvordan begår ens besøgende sig på hjemmesiden, hvilket indhold er godt, og er der særlige steder hvor man mister de besøgende?
- Hvilke mikro-mål og makro-mål har man, altså værdifulde handlinger man gerne vil have de besøgende til at gøre? Såsom udfylde en kontaktformular, eller se på adresse og åbningstider til ens butik.
Med dette værktøj og data'en man får ud af det, kan man forbedre oplevelsen for sine besøgende og derved få flere til at blive kunder, samt benytte informationen om dem til bedre finde flere kunder.
Jeg tilbyder hjælp til opsætning af Google Analytics, både som en standard ydelse i forbindelse med ny hjemmeside. Men også til rådgivning af hvilke mål og "tracking" skal man sætte op. Har man et mere avanceret projekt, er det passende at tage Google Tag Manager i brug samt flere værktøjer som Hotjar, m.fl.
Men helt konkret, hvad gør man så hvis man ser at ens besøgende falder fra bestemte steder, før de får udført de værdifulde handlinger? Her er det at Konverteringsoptimering (CRO) kommer ind i billedet.